Неділя, 28.04.2024, 07:09
Сайт вчителя музичного мистецтва
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
категорія
Мої файли [19]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

«Чарівна сила музики»
[ Викачати з сервера (402.0 Kb) ] 29.12.2016, 20:10

«Чарівна сила музики»

Музична вітальня

МЕТА: Сприяти розвитку художніх та естетичних смаків учнів, розвивати їхні здібності та нахили, залучати їх до культури, мистецтва, надавати можливість учнівській молоді проявити схильність до різних видів мистецтва. Знайомитись з найкращими його зразками при допомозі мультимедійних засобів інформації, зацікавлювати їх дослідницькою роботою в сфері класичного музичного мистецтва.

Хід заходу

1.Вступ. Звучить мелодія Штрауса «Віденський вальс

Ведучий 1. Доброго дня, шановні наші гості,уважні слухачі. Сьогодні нас усіх зібрала в оцій залі її величність Музика. Музика,яка наповнює наші серця щоденно.

Ведуча 1. Адже музика, мелодія, краса музичних звуків-джерело благородства серця й чистоти душі.

Ведучий 2. Музика - джерело мислення. Музичний образ по-новому розкриває перед нами особливості предметів і явищ, сприяє налагоджуванню добрих стосунків  між людьми. Мелодія допомагає відчути неповторну красу оточуючого світу.

Ведуча 2. Музика – мистецтво звуків, вона здатна відтворити багато того, що ми чуємо в навколишній природі: це і голоси птахів, і шелест листя, дзюрчання струмка, гул високої морської хвилі, політ джмеля і шум дощу.

Вчитель:

О, музико, чарівне диво!

Неосягненна, як душа,

Вона то лащиться зрадливо,

То рветься в серці, мов гроза.

У ній і біль, і щасті муки,

Що є прекрасніше, скажіть,

За незрівнянні щирі звуки,

Які дарують нам цей світ?

Звучить музика.

Основна частина

 Ведучий 1. Музика не відразу стала такою, якою ми чуємо її зараз. Багато тисяч років пройшло, перш ніж з’явилися ораторії та симфонії, кантати та сонати, сучасні пісні та рок музика.

Ведуча 1. Різноманітний світ музики неможливо осягнути весь та і непотрібно. Кожна людина любить, виділяє для себе в житті якийсь певний жанр, певний твір, має улюбленого виконавця.

Ведучий 2. Але без допомоги музикознавців, які є гостями нашої музичної вітальні нам у жанрах не розібратись. Отже, музикознавці, вам слово. Ознайомте нас з основами теорії музики.

Музикознавець 1. Поняття музичного жанру побутує в різних аспектах: широкому – оперний жанр, симфонічний жанр, камерний жанр і т.д.

Вузькому – велика опера, комічна опера, лірична опера, музична драма, симфонія, камерна симфонія, сюїта, увертюра, арія, романс, пісня і цей перелік можна продовжити.

Музикознавець 2. Склад виконавців і спосіб виконання визначають найпоширеніший поділ музичних жанрів на вокальний та інструментальний, які своєю чергою диференціюються специфічними ознаками.

Музикознавець 3. Існують різні способи класифікації жанрів. Якщо класифікувати жанри за умовами їх побутування і виконання, то розрізняють такі:

Народної музики (фольклор)

Розважальної музики (в т.ч. музики сучасної естради)

Камерної музики (що виконується камерним ансамблем)

Симфонічної музики (виконується великими оркестрами)

Хорової музики (виконується хоровими колективами)

Театральної музики ( в т.ч. опери, музики до спектаклів, кінофільмів і т.п.)

Музикознавець 1. Якщо класифікувати жанри за так званим «жанровим змістом» то є такі:

Культові та обрядові

Масово-побутові

Концертні

Театральні.

Музикознавець 2. Музичний жанр може мати такі функції:

Комунікативні (пов’язані з організацією художнього спілкування),

Семантичні (визначають зміст музичного твору),

Тектонічні, структуро-творчі (визначають побудову твору)

Музикознавець 3. А якщо простіше, то будь-яка хороша музика так благотворно впливає на людей, оточуючий їх світ, що люди між собою об’єднуються в радості або в печалі, починають розуміти зміст художнього твору, який вражає їх своєю тектонічністю, тобто довершеною побудовою. Ну що, досить теорії?

Ведуча 2. Ні, шановні музикознавці, ще не досить. Я пропоную всім нам зробити невелику музичну подорож у минуле, щоб зрозуміти, які форми музичного мистецтва побутували тоді і які заполонили музичний простір сьогодні.

Музикознавець 1. Дослідники вважають, що з плином музичного мистецтва можна розрізнити три основні форми його побутування.

Це синкретична: ця форма музикування найстаріша, визначає синхронізм творення,втілення та сприйняття музики відповідно певної традиційної ситуації. Ця форма сприяла спілкуванню людей, об’єднанню.

Музикознавець 2. Друга - естетична форма з’явилася з розвитком нотного запису. Музичний жанр стає естетичним феноменом. Музичні твори передається слухачеві, який починає розуміти їх зміст.

Музикознавець 3. Третя - віртуальна форма виникла з появою та розвитком індустрії звукозапису, що призвело до розвитку між виконанням та сприйняттям музики. Від попередніх форм побутування музики, віртуальну відрізняє те, що музика може прослуховуватися слухачем практично в будь-якій ситуації. На зміну публіці приходять відокремлені слухачі. Основною  функцією  жанру стають структуро-творчі функції, що часто призводить до плутанини поняття жанру і стилю, особливо стосовно популярної музики.

В багатьох випадках більш вдалим терміном музикознавців вважають термін “музичний напрямок”.

    Ведучий 1. Дякуємо шановні дослідники музики. Ви так чудово пояснили нам, які музичні жанри та форми   побутування музики, що нам залишається лише слухати музику і визначати її жанр та форму подання, а ще відзначати надзвичайну красу , силу музичних творів.     

Музичні твори завжди виконуються якщо вони інструментальні, на музичних інструментах талановитими людьми, залюбленими в музику, яких називають музикантами.

  Пропонуємо вашій увазі вірш

             “Лесин рояль”

                       Мекеда. В.В.

Так щемно сісти за отой рояль,

          за яким колись сиділа Леся,

          Спливає час сльозою, невимовно жаль,

        Що те, колишнє ,вже не повернеться…

Рояль живе й понині, у спогадах його

Маленька дівчинка, а потім юнка, жінка,

Щораз звіряє таємниці серденька свого ,

Гордий рояль звучить урочисто і дзвінко…

 

   Немає Лесі, але є рояль …

Є туга в серці ,невимовний жаль,

Жаль, ще немає за роялем Лесі,

Але допоки житиме рояль,

Пам'ять про неї в ньому бережеться,

Велика поетеса Леся Українка любила музику, любила рояль і часто виконувала на ньому чудові класичні твори для членів родини і друзів. Рояль пережив свого музиканта і нині зберігається в музеї Лесі Українки на її батьківщині.

Ведучий 1: А зараз ми пропонуємо слухати живу, чудову, як саме життя, музику різних жанрів, подану у різних формах.

Ведуча 1: Звернемося до невмирущої музичної спадщини.

Ведучий 2: «Ті, які слухали багатьох музикантів справедливо говорять: у світі був лише Бах»         М.І. Адлунг

Славний рід Бахів! Усі його представники, очевидно, в дар від самої природи отримали любов до музики та музичний талант. І починаючи з прабатька роду Фейта Баха, протягом семи поколінь присвячували своє життя музиці. Органісти, флейтисти, капельмейстери, церковні кантори, придворні композитори – невтомний музичний цех Бахів увінчався народженням у 1685 році  Іоганна Себастьяна Баха.

Ведуча 2: Про його творчість краще скажуть мистецтвознавці.

1.     Мистецтвознавець:

  Історики мистецтва відносять творчість Баха до могутнього стилістичного  напрямку 17-18 ст. – бароко, для якого характерні риси монументальності, патетики, динаміки і глибокого прояву емоцій.

2. Мистецтвознавець: Головною ознакою музичного бароко була поліфонія – одночасне  звучання декількох мелодійних змістовних  звуків, що робило музику  багатоплановою, багатотемною, просторово глибокою.

Дослідники творчості Баха, красу його органних творів часто порівнюють з красою архітектурних споруд. Його музику називають «текучою  архітектурою».

3. Мистецтвознавець: Яка сучасна ця музика. Дивно! Адже, коли Бах писав її, світ був зовсім іншим. Ще пересувалися на конях, стріляли з мушкетів…

Життя волочилося повільно й сонно, як поштова карета із Лейпцига в Гамбург. Проте торкається вона нашої душі, викликаючи глибинні почуття.

Музиканти і композитори всього світу вважають Баха своїм учителем, а його творчий спадок еталоном і джерелом натхнення.

Ведучий  1: Тож слухаємо музику Баха.

Ведуча 1: Найгеніальнішим музикантом в історії людства вважають австрійського композитора і музиканта, представника віденського класицизму Вольфганга Амадея Моцарта. (1756-1791)

Творчість Моцарта глибоко гуманістична. Пристрасна любов до життя і до людини, невичерпна віра в торжество світлих ідей, багатство духовного світу – такі основи світовідчування Моцарта, що знайшли відображення в його музиці. Його творчість вражає своєю багатогранністю. Незважаючи на коротке життя (Моцарт прожив неповних 36 років), він створив безліч творів у всіх жанрах, що існували в його епоху і формах. Його симфонії, квартети, тріо, сонати, концерти, опери однаково значні і досі глибоко впливають на слухачів.

Моцарт створив музику, що являє собою новий і історично більш зрілий етап в розвитку музичного мистецтва.

Вчитель: А зараз кілька слів про феномен музики Моцарта. Численні незалежні дослідження вчених, медиків і психологів всього світу доводять, що музика австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта порівняно з творами всіх інших композиторів здійснює на людей сильний оздоровлюючий вплив. Більше того, музичні твори цього композитора здатні творити просто дива в плані зцілення людей від великої кількості недуг. В чому ж таємниця тієї універсальної по спектру дії на людину зцілюючої енергетики, якою володіє лише музика Моцарта?

вчитель: Стандартні IQ - тести фіксують реальне підвищення інтелекту у людей після прослуховування саме музики Моцарта. Американські вчені доводять, що всього лише 10 хвилин прослуховування фортепіанної музики Моцарта підвищує IQ (коефіцієнт інтелекту) людей в середньому на 8-10 од. Це ж доводять і європейські вчені, причому не має значення, чи любить її слухач, чи ні. Навіть після 5-ти хвилинного музичного сеансу у слухачів підвищується концентрація уваги. Його музикою лікують складні неврологічні захворювання.

Вчені цей феномен поясняють тим, що в музиці Моцарта є велика кількість звуків високої частоти, які зміцнюють мікроскопічні м’язи середнього вуха, по-друге, звуки частотою від 3000 до 8000 Герц і вище викликають найбільший резонанс в корі головного мозку, що сприяє покращенню пам’яті і мислення. Отже, слухаймо музику Моцарта зараз і щодня.

Звучить музика Моцарта.

Ведуча 1: Переходимо до української класики. Ось і опера «Запорожець за Дунаєм». Автором її є відомий український композитор Семен Степанович Гулак-Артемовський. Пропонуємо прослухати фрагмент дуету Карася і Одарки – це одне з кращих місць опери, що характеризує її реалізм і народність. Тут і суворо-запитливе повчальне звернення до чоловіка і в’їдливо-роздратована скоромовка та жалісно-чутлива мелодія

Ведучий 2: Українська класика дала початок українській класичній естраді, пісні.

Ведуча 2: Найперше було слово.

Найперше було слово,

Крізь темряву й хаос,

Воно, як вічне диво,

Над світом піднялось,

І стало світло дивом

Посеред ночі й тьми,

У слові все розквітло, із слова

Вийшли ми,

І музику до слова той дивний

Геній дав,

Всю свою силу й серце

У слово він поклав,

І розділились в пісні

Добро і вічне зло,

Ненависть із любов’ю,

Все-все, що в ній зросло,

Святою стала пісня,

Пішла у грішний світ,

Щоби у наших душах,

Палав кохання цвіт.

До вашої уваги чудовий зразок української класичної естради «Києве мій» сл. Д.Луценка, муз. Шамо у виконанні незабутнього Юрія Гуляєва.

 «Пелюстки старовинного романсу»

                                       Ліна Костенко

Той клавесин і плакав і плекав

Чужу печаль, свічки горіли кволо,

Старий співак співав, як пелікан,

Проціджуючи музику крізь воло.

 

Він був старий і плакав не про нас,

Той голос був, як з іншої акустики,

Але губив під люстрами романс

Прекрасних слів одквітлі вже пелюстки.

 

На голови, де наче солов’ї,

Своє гніздо щодня звивають будні,

Упав романс, як він любив її,

І говорив слова їй незабутні.

 

Він цей вокал підносив, як бокал,

У нього був метелик на маніжці,

Якійсь красуні всупереч вікам,

До нього йшли по місячній доріжці.

 

А потім зникла музика. Антракт.

Усі мужчини говорили прозою,

Жінки мовчали все було не так,

Їм не хотілось пива і морозива…

 

Старий співав без гриму і гримас,

Були слова палкими й не сучасними,

О, заспівайте дівчині романс,

Жінки втомились бути не прекрасними.

 

 Ведучий 2: Романс «я помню чудное мгновенье»

Ведуча 2: «Поезія і музика».

 

Поезія і музика. Слова.

Пелюстками лягли на срібні ноти

Як обертом зайшлася голова!

По келиху, мій друже? Я б не проти!

 

Самотній місяць, сивий пілігрим,

Торкнувся неба лагідної плоті,

Назвіть цю зірку іменем моїм –

Оту найкращу, в пишній позолоті!

 

Маленька зірка, світоче ясний,

У тобі є щось вічне, незбагненне!

Торкнись мене, як мідної струни,

Мелодією забрини для мене.

 

Дозволь сягнути пальцями душі

В твої космічні зоряні глибини!

Поезія і музика. Вірші

Лягли на ноти клином журавлиним.

 

Я вам усе без фальші розповім,

І може вам печаль моя насниться,

Назвіть цю зірку іменем моїм,

Нехай це буде наша таємниця.

Заключна частина

Викладач: Отже, шановні слухачі, розставимо акценти в почутому:

Музика – це вид мистецтва, що відображає дійсність і впливає на людину за допомогою усвідомлених  і певним чином організованих звукових послідовностей, що складаються із тонів, тобто звуків певної висоти.

      Класична музика – це зразкові твори композиторів минулого.

      Музичні інструменти – це пристрої, при допомозі яких можна відтворити певні музичні звуки. Вони є: струнні, духові, клавішні, ударні, електронні,шумові тощо.

         Музика це мистецтво, що окрилює спонукає до гарних думок і шляхетних вчинків.

 Вислови видатних людей про музику:

1.     Без музики життя було б помилкою. (Фрідріх Ніцше)

2.     Музика - це розум втілений в прекрасних звуках.(Іван Сергійович Тургенєв)

3.     Музика – посередник між життям розуму і життям почуттів. (Людвіг ван Бетховен)

4.     Музика не може мислити, але вона може реалізовувати думки (Ріхард Вагнер)

5.     Слова інколи потребують музики, а от музика не потребує нічого. (Едвард Григ)

6.     Музика повинна висікати вогонь із людських сердець (Людвіг ван Бетховен)

7.     Музика – джерело радості мудрих людей (Сюнь - Цзи)

8.     Писати про музику – це все одно, що танцювати про архітектуру. (Френк Заппа)

9.     Писати музику не важко, важче всього – закреслювати лишні ноти. (Іоганнес Брамс)

10.            Коли я створюю музику, я завжди надіюсь, що моя музика подарує радість багатьом людям. Якщо так і виходить, я дуже щасливий. Дарувати радість – от що робить мене щасливим. (Незабутній Майкл Джексон)

Вчитель: Потрібно жити так, щоб у вас в душі була гармонія із самим собою та з оточуючим світом. І помічником у встановленні цієї гармонії є музика.

Всі разом: «Любіть музику, бо в музиці – життя, життя без музики – то помилка гірка». Дякуємо за увагу! 

 

Категорія: Мої файли | Додав: zontik
Переглядів: 607 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook