Понеділок, 13.05.2024, 21:54
Сайт вчителя музичного мистецтва
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
категорія
Мої файли [19]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

Вічне джерело натхнення
12.11.2016, 22:30

«Вічне джерело натхнення»

Тема : Вічне джерело натхнення.

Мета: Познайомити учнів з одним із найвідоміших у наш час твором Л.Бетховена – сонатою№14 (Іч.). Закріпити визначення понять камерна музика, соната. Розвивати вміння глибоко аналізувати і характеризувати особливості музичного образу в його інтонаційному становленні та розвитку як відображення почуттів людини. Розвивати навички втілення емоційно-образного змісту музичного твору у процесі його сприймання. Формувати вдумливе ставлення до музичного мистецтва, інтерес до класичної музики, зокрема до творчості Л.Бетховена, виховувати естетичний смак та вміння передавати свої емоції  та почуття.

Обладнання: Портрети Л.Бетховена та Дж. Гвіччарді, фонохрестоматія, магнітола, запис Сонати №14.

На дошці епіграф: «Чим далі ми відходимо за часом від епохи, в якій жив і творив Бетховен, тим яскравіше вимальовується перед нами безсмертна краса його творінь, міць його творчого духу.»

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Учні заходять до класу в супроводі звучання «Елізі» Л.Бетховена.

Музичне привітання «Добрий день!»

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Наш сьогоднішній урок ми почали із перлини любовної лірики Людвіга ван Бетховена «Елізі». І це неспроста, адже мова піде сьогодні про «Вічне джерело натхнення» композитора. Ми познайомимося з сонатою №14 «Місячною», згадаємо поняття  «камерна музика», «соната», продовжимо вчитися слухати та аналізувати музичний твір.

 ІІІ. Повторення та активізація знань учнів.

Поміркуємо разом…

  1. Які з тем мистецтва належать до вічних?
  2. Чи можна погодитись з думкою, що все найкраще в світі створене з любов’ю і заради любові, незалежно від того, хто є автором – митець чи пересічна людина?
  3. Що вам вже відомо про Людвіга Бетховена?
  4. Пригадайте, які твори цього композитора ми вже слухали.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

Безмежний світ музики видатного німецького композитора Людвіга ван Бетховена вражає свої розмаїттям: бурхливі пристрасті й відсторонена замріяність, картини природи та сцени побуту, театральна драматична напруженість і лірична сповідь.

   Ми розпочали урок перлиною любовної лірики композитора - відомою фортепіанною мініатюрою «Елізі». Чиста переливчаста мелодія кохання, що нагадує легкий повів вітерцю, торкається найпотаємніших струн людської душі.

  Творчість Бетховена завершує, з одного боку, епоху класицизму у музиці, з іншого – відкриває дорогу  «романтичному століттю»

- Пригадайте, що називається романтизмом у мистецтві?

(Відрив мрії від реальності)

Одним із таких творів у романтичному стилі і стала соната№14, її підзаголовком є «Соната як фантазія», автор хотів підкреслити, що її форма відрізняється від класичної форми сонати.

  1. Робота з музичним словничком.

  Перш ніж почати розповідь про цю сонату, давайте  з’ясуємо значення поняття «соната».

 Соната (лат. sonare –звучить) – інструментальний музичний твір, який складається з трьох-чотирьох частин різних щодо характеру і темпу.

  Жанр сонати відносять до камерної музики.

  • Пригадайте з попередніх уроків, що таке камерна музика?

Камерна музика (лат camera – кімната) – твір, який написаний для одного або кілька  музичний інструментів і призначається для виконання в невеликих приміщеннях (домашнього музикування).

  1. Розповідь про сонату.

Одна з найдраматичніших сторінок життя видатного німецького композитора відображена у фортепіанній сонаті №14, яка була створена 1801 року. У цей час як піаніста та композитора Бетховена супроводжував успіх, його твори набували популярності, він був прийнятий у аристократичних колах. Здавалося, він міг би бути цілком щасливим – композитор сповнений ніжних почуттів до чудової дівчини Джульєтти Гвіччарді. Життєрадісність і доброзичливість учениці приваблювали Бетховена.

  • Ось послухайте фрагмент листа Бетховена другові його юності Францу Вегелеру, який був написаний 16 листопада 1801 року: «… Ти навряд чи зможеш собі уявити, наскільки самотнім і сумним було моє існування впродовж останній двох років. Ніби примара, переслідував мене всюди мій слабкий слух, і я тікав від людей, мабуть, здавався їм мізантропом, хоча, в дійсності, це мені так мало властиве. Зміна, що відбулася в мені тепер, викликана милою, чудовою дівчиною, яка кохає мене і кохана мною, після двох років знову кілька світлих миттєвостей, і ось – я вперше відчув, що одруження могло б скласти моє щастя…»

Але композитор повинен був зізнатися насамперед самому собі, що всі його надії на щастя марні: його прогресуюча глухота, матеріальна невлаштованість та аристократичне походження Джульєтти були непереборними перешкодами. До того ж дівчина зупинила свій вибір на іншому – графові Роберту Галленбергу. Порятунок, як завжди, Бетховен знайшов у творчості. Глибоке палке кохання і настільки ж глибоке розчарування стало життєвим підґрунтям для написання одного з найвідоміших творів усієї класичної музики – Сонати №14.

  1. Слухання сонати №14 (І частини)

На фоні музики звучить вірш Вс. Рождественського «Бетховен»

Де брав він ці сумні тривожні звуки

Крізь щільну ту завісу глухоти?

Поєднання і ніжності, і муки,

Що склалися у нотні аркуші…

Над містом місяць сходить вище й вище,

Глухий не він, а світ той навкруги,

Який не чує музики провісної,

Народжений і в щасті, і в біді!

(переклад Г.Макаренко)

  1. Аналіз прослуханої мелодії.
  • Яка ця мелодія за характером, темпом?
  • Які почуття викликала дана музика у вас?
  • Чи сподобалась соната вам?
  1. Продовження розповіді вчителя

Найчастіше сонату № 14, яка має три частини,  називають «Місячною». Популярна назва – «Місячна» - закріпилася за сонатою завдяки поетичній уяві Людвіга Рельштаба, який порівнював музику першої частини сонати з картиною місячної ночі на Фільваштедському озері у Швейцарії. Він, сам того не підозрюючи, дав визначення, що виявилося спорідненим сприйняттю сонати багатьма слухачами. Але ця назва не розкриває глибокого змісту геніального бетховенського творіння.

V. Підсумок уроку, домашнє завдання.

1. Контрольні запитання:

- Над якою темою ми працювали на уроці?

- Які життєві обставини зумовили створення Сонати №14 Л.Бетховена?

- З кількох частин складається соната? Яку частину ми слухали? Яка вона за характером?

- З чиєї легкої руки Соната № 14 стала називатися «Місячною»?

- Чи відповідає ця назва твоєму сприйняттю музики?

- Чому твір, написаний понад 200 років тому, і сьогодні бентежить мільйони сердець та є найпопулярнішим творінням музичного мистецтва?

2.Завершальне слово вчителя.

Завершити нашу розмову про найвідоміший класичний твір геніального Бетховена я  хотіла б словами відомого композитора, музикознавця та педагога Дмитра Кабалевського:

   «Поверніться зараз думками до цієї музики. Сприймайте її не тільки своїм слухом, але й усім серцем! І, мабуть, ви почуєте в її першій частині таку скорботу, яку ніколи раніше не чули; у другій частині – таку світлу й у той же час таку сумну посмішку, яку раніше й не помічали; і, наприкінці, у фіналі – таке непереможне прагнення вирватися з кайданів страждань та печалі, про які можна сказати лише словами: «Я схоплю долю за глотку, зовсім зігнути мене її не вдасться…»

 3. Домашнє завдання.  

- Тож я пропоную вам вдома знайти можливість і час послухати Сонату № 14 «Місячну» повністю і впевнитися в тому, що  соната й понині продовжує свій шлях «від серця до серця»

  1. Закінчення уроку і вихід учнів під звуки Сонати № 14, першої частини .
Категорія: Мої файли | Додав: zontik
Переглядів: 242 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook